Legislatia actuala prevede mai multe masuri de protectie a pasagerilor, in cazul intarzierii sau al anularii zborului contractat, insa majoritatea persoanelor care se confrunta cu aceste probleme nu cunosc care le sunt drepturile in asemenea situatii.
Drepturile pasagerilor, in caz de intarziere sau de anulare a zborului, sunt prevazute, in principal, de Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 februarie 2004 de stabilire a unor norme comune in materie de compensare și de asistenta a pasagerilor in eventualitatea refuzului la imbarcare și anularii sau intarzierii prelungite a zborurilor și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 295/91. Prevederile acestui regulament se aplica tuturor pasagerilor care se imbarca de pe un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru, precum si celor care pleaca de pe un aeroport situat intr-o tara terta catre un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru UE, in cazul in care operatorul de transport aerian este transportator comunitar.
Prevederile Regulamentului (CE) nr. 261/2004 ante-mentionat se completeaza cu alte reglementari comunitare, respectiv cu dispozitiile Regulamentului (CE) nr. 2027/97 al Consiliului din 9 octombrie 1997 privind raspunderea operatorilor de transport aerian privind transportul aerian al pasagerilor și al bagajelor acestora, precum si cu dispozitiile Directivei Consiliului din 13 iunie 1990 privind pachetele de servicii pentru calatorii, vacante și circuite.
In ceea ce priveste legislatia nationala, sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei de Guvern nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor si ale Legii nr. 296/2004 privind Codul Consumului. Legislatia nationala ante-mentionata are insa caracter general, nereferindu-se in concret la raporturile dintre consumatorii beneficiari ai serviciilor companiilor aeriene si aceste companii.
Principalele drepturi ale pasagerilor in cazurile expuse mai sus sunt urmatoarele:
- in caz de anulare, intarziere prelungita sau refuz de imbarcare, pasagerii au dreptul la asistenta din partea companiei aeriene;
- in caz de suprarezervare (“overbooking”), respectiv in cazul in care compania aeriana a vandut mai multe bilete de avion decat locuri disponibile, aceasta are obligatia de a identifica locuri libere la bordul altei aeronave pentru pasagerii pentru care nu au mai fost locuri disponibile. In caz contrar, compania aeriana va fi nevoita sa le plateasca pasagerilor in cauza despagubiri;
- in cazul anularii sau amanarii unui zbor, companiile aeriene sunt obligate sa gaseasca solutii alternative pentru pasageri sau sa le returneze acestora valoarea biletului de avion achizionat. In plus, compania aeriana este obligata sa furnizeze pasagerilor mancare și cazare, daca zborul a fost amanat pentru a doua zi. Cu toate acestea, compania aeriana nu este obligata sa plateasca compensatii in cazul in care anularea este cauzata de circumstante extraordinare, care nu puteau fi evitate;
- in cazul in care un operator de transport aerian anticipeaza o posibila intarziere a unui zbor peste ora de plecare prevazuta, astfel: (a) timp de doua ore, in cazul zborurilor de 1 500 de kilometri sau mai putin sau (b) timp de trei ore sau mai mult, in cazul tuturor zborurilor intracomunitare de peste 1 500 de kilometri şi al oricaror alte zboruri cuprinse intre 1 500 şi 3 500 de kilometri sau (c) timp de patru ore sau mai mult, in cazul tuturor zborurilor care nu se incadreaza la literele (a) sau (b), pasagerilor li se ofera asistenta constand in mese si bauturi racoritoare, direct proportionale cu timpul de asteptare. In plus, pasagerii au dreptul la doua apeluri telefonice gratuite şi de a trimite gratuit mesaje prin telex, fax sau e-mail. In cazul in care ora de plecare anticipata este la cel putin o zi dupa ora de plecare anuntata initial, asistenta consta in cazare hoteliera si transportul dintre aeroport şi locul cazarii. In cazul in care intarzierea este de cel putin cinci ore, pasagerilor li se ofera posibilitatea de a alege intre rambursarea, in termen de sapte zile, a intregului cost al biletului, la pretul de achizitie pentru partea sau partile de calatorie neefectuate, si pentru partea deja efectuata, in cazul in care zborul devine inutil in raport cu planul de calatorie initial al pasagerului, impreuna cu, daca este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare initial, cat mai repede posibil.
Recent Comments